Narodowy Model Gry
Ogólne założenia Narodowego Modelu Gry:
-
dążenie do uzyskania równowagi działań w atakowaniu i bronieniu,
-
umiejętność znalezienia własnych atutów we wszystkich fazach gry, ze szczególnym uwzględnieniem faz przejściowych,
-
umiejętność kreowania gry wszystkimi rodzajami atakowania: szybkiego i pozycyjnego,
-
dążenie do utrzymywania ciągłej kontroli w grze przez bardzo dobrze zorganizowaną fazę bronienia we wszystkich jej aspektach,
-
bardzo dobre przygotowanie fizyczne,
-
dążenie do bezkompromisowości we wszelkich poczynaniach boiskowych,
-
szeroki wachlarz SFG,
-
siła mentalna,
-
determinacja i poświęcenie.
Filary szkolenia PZPN
Szkolenie zawodników przez trenerów PZPN odbywa się zgodnie z wytycznymi do pracy nad filarami zawodnika, są to:
-
Technika
-
Mentalność
-
Kreatywność
-
Intensywność
-
Indywidualizacja
-
Edukacja
Technika
Im lepiej wyszkolony technicznie zawodnik, tym większa będzie jego wszechstronność działań, ponieważ w realizacji celów gry, będzie mógł na boisku wykorzystać większą liczbę narzędzi z większą jakością.
Mentalność
Niektóre dzieci czerpią mentalność z sukcesów czy zdobytego doświadczenia, a inne budują pewność siebie na treningach. Należy pamiętać, że budowanie pewności siebie jest procesem, który wymaga czasu i cierpliwości.
Pewny siebie zawodnik zna swoje mocne strony, wierzy w swoje umiejętności i w to, że może osiągnąć zamierzone cele. Pewność siebie przejawia się w nastawieniu i zachowaniu. Pewny siebie piłkarz będzie potrafił wziąć na siebie ciężar gry i kierować zespołem.
Kreatywność
Piłka nożna polega na błyskawicznym postrzeganiu, podejmowaniu decyzji i wykonaniu najlepszego możliwego rozwiązania. Zawodnik kreatywny będzie miał umiejętności i cechy pozwalające wybrać najważniejsze potrzebne informacje, przekształcić je i zastosować.
Intensywność
Intensywność to nic innego jak wysiłek realizowany w jednostce czasu. Wpływ na intensywność mają:
-
relacja czasu praca/wypoczynek,
-
cechy indywidualne (takie jak np. wiek, zdrowie),
-
cechy wolicjonalne,
-
czynniki zewnętrzne (teren, pogoda itp.)
Nie oznacza to, że zajęcia młodych adeptów nie powinny być intensywne, wręcz przeciwnie. Z natury dzieci starają się zrobić wszystko jak najszybciej, trener powinien uwzględnić właśnie tę „naturę” w rozwoju młodych adeptów futbolu. Dzieci poniekąd same dozują sobie intensywność zajęć, trener powinien stworzyć środowisko, które będzie sprzyjało ich dużej dynamice, mając jednak na uwadze, że możliwości do częstego powtarzania wysiłków beztlenowych na tym etapie nie są jeszcze w pełni ukształtowane. Zatem naturalne przerwy wypoczynkowe w treningu dzieci powinny być normą, którą trener powinien w pełni zaakceptować.
Organizm młodego człowieka ma, w porównaniu z organizmem osoby dorosłej, niemal o połowę większą zdolność do szybkiej regeneracji. W związku z tym w treningu dzieci i młodzieży odważnie możemy planować wysoką intensywność ćwiczeń z piłką. Nie musimy zatem obawiać się treningów w przeddzień meczu, gdyż nasi podopieczni kolejnego dnia będą w pełni zregenerowani.
Indywidualizacja
indywidualizacja obejmuje:
-
odpowiednie podejście trenera – dostrzeganie i rozumienie zróżnicowania poziomu rozwoju dzieci,
-
tworzenie odpowiednich warunków do właściwego rozwoju zawodnika w jego własnym tempie,
-
uwzględnienie indywidualnych czynników wpływających na rozwój zawodnika,
-
odpowiedni dobór środków, form i metod treningowych,
-
odpowiednią komunikację z zawodnikami oraz współpracę trenerów,
-
tworzenie dodatkowych zajęć poprawiających indywidualne możliwości zawodników.
Edukacja
Każdy zawodnik powinien posiadać umiejętność funkcjonowania w grupie. Kluczowe w tym aspekcie jest kształtowanie umiejętności społecznych, rozwoju osobistego oraz rozwoju strefy emocjonalnej:
-
poprawna komunikacja i umiejętność przekazania informacji,
-
umiejętność łagodzenia sytuacji konfliktowych,
-
współdziałanie podczas ćwiczeń, gier i zabaw,
-
budowanie poczucia własnej wartości,
-
umiejętność przyjmowania krytyki,
-
dostrzeganie i wyrażanie emocji swoich oraz kolegów z zespołu,
-
umiejętności pozytywnego rozładowania emocji.
Indywidualizacja
indywidualizacja obejmuje:
-
odpowiednie podejście trenera – dostrzeganie i rozumienie zróżnicowania poziomu rozwoju dzieci,
-
tworzenie odpowiednich warunków do właściwego rozwoju zawodnika w jego własnym tempie,
-
uwzględnienie indywidualnych czynników wpływających na rozwój zawodnika,
-
odpowiedni dobór środków, form i metod treningowych,
-
odpowiednią komunikację z zawodnikami oraz współpracę trenerów,
-
tworzenie dodatkowych zajęć poprawiających indywidualne możliwości zawodników.
Komunikacja
Ukierunkowane odkrywanie
Ukierunkowane odkrywanie to sposób zadawania pytań, którego zasadniczym celem jest ukierunkowanie zawodnika na poprawne rozwiązanie danego zadania. Takie podejście z jednej strony przenosi ciężar odpowiedzialności na zawodnika, z drugiej – wymaga od trenera ciągłego skupienia i umiejętnej obserwacji boiskowych wydarzeń.
Pamiętajmy o tym, aby pytania miały charakter otwarty, by zawodnik mógł zaprezentować swój punkt widzenia na temat danego środka treningowego czy sytuacji boiskowej. Pytania otwarte to pytania, których nie można zbyć odpowiedzią w stylu “tak” czy “nie”.
Instrukcje
Instrukcja jest zazwyczaj gotową informacją od trenera, która nakierowuje zawodnika na rozwiązanie sytuacji lub wykonanie zadania. Zawodnik stara się wykonać polecenie, podejmując określone działanie. W praktyce szkoleniowej instrukcje dotyczą najczęściej: sposobu wykonania (aspekt techniczny i motoryczny) oraz wyboru rozwiązania (aspekt taktyczny).
Precyzyjnie przekazana wiadomość słowna przez trenera powinna być stosowana przy każdej prezentacji nowej czynności ruchowej.
Trener
Trener w młodych grupach wiekowych musi pamiętać o takich kwestiach:
-
niektóre dzieci będą w stanie szybko uczyć się nowych elementów, a inne będą potrzebowały więcej czasu do opanowania danej czynności. Wobec wolniej uczących się piłkarzy wskazane będzie częstsze powtarzanie instrukcji oraz rozdzielenie umiejętności technicznych i taktycznych na łatwiej zrozumiałe fragmenty, które będą wykonywane w większej liczbie powtórzeń.
-
Młody zawodnik nie jest i nie może być traktowany jak miniaturka dorosłego piłkarza, ponieważ cały czas jest w procesie rozwoju.
Podstawowe zasady dla trenerów:
-
Pracujesz dla przyszłości.
-
Myśl przede wszystkim o tym, co jest najważniejsze dla zawodnika.
-
Stwórz sytuację, w której zawodnik będzie mógł podejmować skuteczne decyzje.
-
Potrzeba talentu, by prowadzić talent.
-
Nauczanie piłki nożnej jest procesem pedagogicznym i podlega określonym zasadom.
-
Pochwała jest najlepszą motywacją, presja i strach ograniczają inwencję zawodnika.
-
Wzbudzaj zaufanie zawodników.
-
Musisz mieć określoną filozofię pracy – wiedzieć, czego chcesz i jak to osiągnąć.
-
Dobry trener jest najpilniejszym uczniem.
-
Pokora wiedzie do doskonałości, pycha kroczy przed upadkiem.
Trenerze unikaj:
-
Projektowania treningów nieprzystosowanych do wieku, etapu szkolenia i poziomu ćwiczących.
-
Środków treningowych niemających odniesienia do gry.
-
Krytykowania zawodnika przed grupą.
-
Ograniczania kreatywnego działania zawodnika.
-
Krzyku w trakcie treningu i meczu.
-
Częstego powtarzania tych samych rozgrzewek, ćwiczeń i gier.
-
Robienia zbyt długich objaśnień i ciągłego przerywania treningu.
-
Faworyzowania zawodnika.
-
Zawodnik nie może być ważniejszy niż zespół.
-
Nerwowych i histerycznych reakcji. Bądź stały emocjonalnie.
-
Sarkazmu oraz upokarzających uwag
Podstawowe zasady funkcjonowania zespołu:
-
Wszystko zaczyna się od wizji i celu, reszta to kwestia pracy.
-
Jedyną „gwiazdą” w zespole jest zespół.
-
Dobra komunikacja jest podstawą funkcjonowania każdego zespołu.
-
Bojaźń przed przegraną niszczy wolę wygranej.
-
Zawsze należy starać się znaleźć pozytywne rozwiązanie.
-
Porażki nie istnieją, chyba że się nie próbuje.
-
Kulturę wygrywania trzeba wypracować.
-
Optymizm życiowy sprzyja szczęściu.
-
Wysokie standardy, etos pracy, konsekwencja działań są podstawą funkcjonowania każdego zespołu.
-
Szacunek dla wszystkich w zespole jest fundamentem współpracy.
Z punktu widzenia trenera w treningu dzieci tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska polega na:
-
akceptacji błędów popełnianych przez zawodników,
-
umożliwieniu poznawania nowych rzeczy,
-
zachęcaniu do podejmowania ryzyka,
-
tworzeniu pozytywnej atmosfery pomiędzy wszystkimi uczestnikami zajęć treningowych,
-
promowaniu gry swobodnej,
-
pozostawianiu zawodnikom pełnej autonomii w działaniu,
-
wprowadzaniu naturalnej rywalizacji,
-
promowaniu zmienności środowiska.
Podtrzymywanie motywacji wewnętrznej zawodników
Dzieci zapytane o powody uprawiania piłki nożnej najczęściej odpowiadają:
-
sprawia mi to przyjemność,
-
dobrze się bawię,
-
chcę być z przyjaciółmi,
-
lubię współzawodnictwo,
-
lubię pokazywać to, co potrafię,
-
chcę doskonalić swoje umiejętności,
-
chcę być częścią̨ drużyny,
-
lubię naśladować mojego ulubionego piłkarza,
-
chcę być zawodowym piłkarzem.
Budowanie świadomości zawodników
Pierwszym etapem budowania świadomości zawodników jest uświadomienie im, że droga do sukcesu jest często kręta i pełna niespodziewanych przeszkód. Zadaniem trenera jest odpowiednie nastawienie swoich podopiecznych do wyzwań, z którymi mogą mieć styczność w dalszej piłkarskiej edukacji. Trener powinien wyjaśnić zawodnikom, że wszystkie „pułapki”, które na nich czekają, to naturalna kolej rzeczy, a „potykanie się” jest nieodzownym elementem drogi na sam szczyt.
„Nie martw się tym, że dziecko nigdy Cię nie słucha. Martw się tym, że zawsze Cię obserwuje.” Frederick Douglas
Kształtowanie samodzielności
Dzieci poprzez sport uczą się niezależności, podejmowania własnych decyzji, reagowania na popełnione błędy oraz wyciągania wniosków.
Trener może budować świadomość wśród swoich podopiecznych. Może pomóc sportowcom dowiedzieć się ważnych rzeczy o sobie oraz otaczającej ich rzeczywistości poprzez:
-
nazywanie przeżyć doświadczanych przez zawodników (np. emocje w czasie trwania treningu i meczu),
-
rozmawianie z piłkarzami o konkretnych sytuacjach (np. konflikty w drużynie, spadek motywacji),
-
budowanie świadomości celu (np. wykonywanego ćwiczenia),
-
wspólne poszukiwanie wyjaśnienia (np. przyczyn przegranych lub wygranych meczów),
-
pokazywanie profesjonalizmu w zachowaniu i postawie idoli młodych piłkarzy.
Rozwijanie umiejętności psychospołecznych
Trening mentalny polega na nauce i doskonaleniu umiejętności takich jak: regulacja emocji, budowanie poczucia własnej skuteczności, odpowiedniego nastawienia czy radzenia sobie ze stresem.
Kontrola emocji
Ważnym aspektem jest wytłumaczenie dzieciom, że emocje, których doświadczają, o czymś ich informują i pełnią swoją funkcję. Kontrola emocji nie polega na całkowitym wyeliminowaniu ich z naszego życia, ponieważ nie jest to możliwe.
Jeśli dzieci nauczą się rozpoznawać zmiany, które zachodzą w ich ciałach oraz nazywać emocje, jakie temu towarzyszą, będzie im łatwiej sobie z nimi radzić. Ważne, aby trener rozmawiał z zawodnikami o niekomfortowych sytuacjach i wskazywał im możliwe sposoby i narzędzia do ich rozwiązania.
Koncentracja uwagi
Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na określonym zadaniu pomimo pojawiających się trudności czynników rozpraszających (dystraktorów).
Zawodnik podczas gry nie powinien zwracać uwagi np. na zachowanie rodziców, stan boiska, pogodę czy upływający czas. Są to elementy, na które nie ma wpływu (elementy niekontrolowalne), a myślenie o nich może zwiększyć odczuwaną presję czy narastającą frustrację. Elementy, które są pod kontrolą zawodnika (elementy kontrolowalne), to m.in. jego myśli i zachowanie. To właśnie na nich powinien się skoncentrować. Takie zachowanie może zwiększyć efektywność jego działań.
Pewność siebie
Niektóre dzieci czerpią ją z sukcesów czy zdobytego doświadczenia, a inne budują pewność siebie na treningach. Należy pamiętać, że budowanie pewności siebie jest procesem, który wymaga czasu i cierpliwości.
Pewny siebie zawodnik zna swoje mocne strony, wierzy w swoje umiejętności i w to, że może osiągnąć zamierzone cele. Pewność siebie przejawia się w nastawieniu i zachowaniu. Pewny siebie piłkarz będzie potrafił wziąć na siebie ciężar gry i kierować zespołem.