Charakterystyka Żaka

Unifikacja: U8 (F1) i U9 (F2)

Wiek: 7-8 lat

Organizacja gry: 5×5

  • duża chęć zabawy i ruchu,

  • mała pewność siebie,

  • słaba zdolność koncentracji,

  • wysoki poziom egocentryzmu, podejmują w grze głównie działania indywidualne, takie jak prowadzenie piłki, drybling lub strzał, najczęściej pomijając aspekt współdziałania z innymi graczami,

  • słabo rozwinięte mechanizmy poznawcze (percepcja). Dzieci nie są jeszcze w stanie wychwycić zbyt dużej liczby informacji z gry, najczęściej koncentrując się na piłce i najbliższym zawodniku,

  • stosunkowo niski poziom umiejętności piłkarskich, co wynika z dość niskiego poziomu koordynacyjnych zdolności motorycznych (niskiej precyzji ruchu),

  • niski poziom rozumienia gry, z racji krótkiego stażu zawodniczego

Żaki nie mają jeszcze wystarczająco dobrze rozwiniętych mechanizmów poznawczo-decyzyjnych, zatem nie są w stanie zebrać jeszcze zbyt wielu informacji ze środowiska dlatego trener celowo zawęża działania zawodników do układu dwóch zawodników w jednej drużynie.

Rozwiązywanie sytuacji o niskim poziomie złożoności zachęca Żaków do podejmowania działań indywidualnych, takich jak: prowadzenie piłki, zwody, drybling czy strzał. Rozpoczynamy również podstawową naukę zachowań obronnych akcentując szybki odbiór piłki.

W kategorii Żaków dzieci są bardziej dojrzałe fizycznie i emocjonalnie niż Skrzaty. To doskonały moment, aby kontynuować rozwój techniczny, wprowadzać podstawy taktyki oraz budować umiejętności współpracy w drużynie. Dzieci w tym wieku uczą się przez doświadczenie, dlatego kluczowe jest, aby treningi były intensywne, różnorodne i angażujące.

Najważniejsze cele szkoleniowe:
  1. Utrzymanie pasji i radości z gry w piłkę.
    Zabawa wciąż pozostaje kluczowym elementem, jednak większy nacisk kładziemy na świadome uczestnictwo w grze.

  2. Rozwój techniki indywidualnej:

    • Prowadzenie piłki z większą kontrolą.
    • Precyzyjne podania i przyjęcia piłki różnymi częściami stopy.
    • Odejście z piłką po dryblingu.
    • Podstawowe zwody i dryblingi, które pozwalają na skuteczniejsze unikanie przeciwnika.
  3. Wprowadzenie podstaw taktyki:

    • Wsparcie: Pozycjonowanie się w grze, aby ułatwić koledze z piłką zadanie. Tworzenie linii podania. Schodzenie z toru biegu, aby zrobić miejsce dla kolegi.
    • Gra obronna: Powstrzymanie przeciwnika, pressing, odbiór piłki i przyjęcie pozycji obronnej.
  4. Budowanie świadomości boiskowej:
    Nauka obserwacji i podejmowania decyzji w dynamicznych sytuacjach meczowych.

 

Formy i struktura treningów Żaków:
  1. Małe gry (max. 2×2 lub 3×3):
    Utrzymanie radości z gry, rozwijanie umiejętności indywidualnych i wprowadzenie podstaw współpracy w drużynie.

  2. Treningi techniczne:
    Ćwiczenia skoncentrowane na doskonaleniu kluczowych umiejętności (prowadzenie, drybling, przyjęcie, podanie).

  3. Elementy gry obronnej:

    • Gra 1×1 z celem powstrzymania przeciwnika.
    • Wprowadzenie zasad pressingu i ustawiania się w obronie (postawa defensywna).

 

Nauczanie Żaków obejmuje:
  • Prowadzenie piłki: Rozwijanie nawyku prowadzenia piłki z podniesioną głową.
  • Podania i przyjęcia: Nauka precyzji oraz kontrolowania podań i przyjęć różnymi częściami ciała.
  • Wsparcie i współpraca: Wprowadzenie podstaw taktycznych dotyczących gry w drużynie.
  • Gra obronna: Powstrzymanie przeciwnika, pressing i odbiór piłki w prostych sytuacjach 1×1.
  • Rozwój mentalny: Budowanie pewności siebie, nauka rywalizacji i współpracy w grupie.

 

Dlaczego wprowadzamy elementy taktyki?

Dzięki większej dojrzałości dzieci w wieku 7-8 lat, zaczynają rozumieć zależności pomiędzy ruchem a przestrzenią. Wykorzystanie tych zdolności na boisku jest kluczowe, aby przygotować ich do gry na większych boiskach i większej złożoności gry w kolejnych etapach rozwoju.

Trening Żaków, przy odpowiednim podejściu, pozwala dzieciom rozwijać się wszechstronnie, zarówno pod kątem technicznym, jak i społecznym, budując fundamenty do dalszej nauki i doskonalenia gry w piłkę nożną.

Rola Trenera

Praca z Żakami wymaga od trenera umiejętności pogodzenia luźnej atmosfery z bardziej zorganizowanymi formami treningu. Trener Żaków pełni już rolę nauczyciela i mentora, nie zaś wyłącznie piłkarskiego opiekuna. Kluczowe jest utrzymanie intensywności zajęć, przy jednoczesnym wprowadzeniu dyscypliny, zasad współpracy i podstawowych elementów taktyki.

Żaki, mimo większej dojrzałości w porównaniu do Skrzatów, wciąż mają ograniczoną zdolność koncentracji, dlatego treningi powinny być różnorodne, dynamiczne i angażujące. W przypadku trudności w zachowaniu dzieci, Trener powinien nawiązać współpracę z rodzicami, aby wspólnie wspierać młodego zawodnika.

 

Trener wymaga od Żaków
  • wzajemnego szacunku w grupie,
  • uważnego słuchania wskazówek i poleceń (w szczególności podczas przerw na omówienie zadań),
  • odpowiedzialności za swój sprzęt i porządek na boisku,
  • dokładnego wykonywania ćwiczeń z zaangażowaniem,
  • inicjatywy w pomaganiu przy porządkowaniu sprzętu po treningu.

 

Trener wprowadza u Żaków
  • ustawiania się w odpowiednich pozycjach w fazie ataku (rozszerzanie gry) oraz obrony (kompaktowe ustawienie),
  • wsparcia kolegów na boisku (tworzenie linii podania, pomoc w trudnych sytuacjach),
  • prób dryblingu, podania oraz budowania akcji zamiast wybijania piłki,
  • odważnego podejmowania decyzji, w tym ryzykownych akcji indywidualnych.

 

Obowiązki Trenera Żaków
  1. Przygotowanie treningów:
    Trener przychodzi na zajęcia co najmniej 15 minut wcześniej, aby przygotować boiska i ćwiczenia zgodnie z planem. Zaleca się ustawienie przynajmniej dwóch boisk do małych gier (3×3 lub 2×2).

  2. Planowanie jednostek treningowych:
    Trener opracowuje tygodniowy plan treningowy zgodnie z wytycznymi akademii i przekazuje go koordynatorowi do akceptacji.

  3. Rejestracja obecności:
    Trener prowadzi rejestrację obecności na każdych zajęciach i regularnie raportuje ją do koordynatora.

  4. Testy Żaka:
    Raz w miesiącu Trener przeprowadza Test Żaka, oceniając podstawowe umiejętności techniczne, takie jak prowadzenie piłki, podanie, odbiór i drybling.

  5. Informacja zwrotna dla rodziców:
    Trener raz w miesiącu przygotowuje raport dla rodziców zawierający wyniki testów oraz frekwencję na treningach. Podczas spotkań omawia cele, postępy zawodników oraz odpowiada na pytania rodziców. Warto również podpowiedzieć, jakie ćwiczenia wykonywać w domu, aby wspierać rozwój dziecka.

 

Ważne wskazówki dla Trenera Żaków:

  • Zachowaj równowagę pomiędzy treningiem technicznym a grą, aby utrzymać zaangażowanie i pasję dzieci.
  • Dostosuj poziom trudności ćwiczeń do umiejętności grupy, pozwalając na rozwój zarówno bardziej zaawansowanym, jak i początkującym zawodnikom.
  • Zachęcaj do współpracy i wsparcia kolegów na boisku – to pierwszy krok w nauce gry drużynowej.
  • Monitoruj zaangażowanie dzieci i bądź gotowy wprowadzić elementy zabawowe w chwilach zmęczenia lub spadku koncentracji.

Dzięki odpowiedniemu podejściu Trener Żaków wspiera nie tylko rozwój piłkarski swoich podopiecznych, ale także buduje fundamenty ich przyszłego rozwoju w duchu sportowej rywalizacji i współpracy.

Komunikacja z Żakami powinna uwzględniać ich większą dojrzałość, zdolność koncentracji i potrzebę poczucia odpowiedzialności. Oto wskazówki, jak efektywnie komunikować się z dziećmi w tym wieku:

Jasność i precyzja
  • Zrozumiały język: Używaj prostych, ale bardziej szczegółowych wyjaśnień w porównaniu do Skrzatów. Unikaj żargonu, ale wprowadzaj podstawowe terminy piłkarskie, takie jak „linia podania” czy „pozycja obronna”.
  • Krótkie i logiczne instrukcje: Żaki mogą zapamiętać więcej informacji niż Skrzaty, ale nadal warto ograniczać jednorazowe polecenia do dwóch-trzech punktów.
Pozytywne wzmocnienie
  • Chwal postępy: Doceniaj nie tylko za wynik, ale też za proces, np. „Świetnie próbowałeś znaleźć linię podania!”
  • Motywuj do poprawy: Gdy coś nie wyjdzie, powiedz, co zrobić inaczej. Na przykład: „Dobrze, że próbowałeś dryblować – następnym razem spróbuj szybciej zmienić kierunek.”
  • Unikaj presji: Pozwól dzieciom popełniać błędy i ucz się na nich w atmosferze wsparcia.
Angażowanie i zabawa
  • Ciekawe przykłady: Wykorzystuj bardziej zaawansowane metafory i historie, np. „Podaj piłkę tak, jakbyś chciał ją wysłać w podróż do kolegi.”
  • Motywacja poprzez rywalizację: Wprowadź elementy współzawodnictwa, takie jak wyzwania drużynowe, wyścigi i małe gry ale zawsze podkreślaj wartość zespołowej pracy.
Demonstracje i wizualizacje
  • Pokaż na przykładach: Żaki lepiej rozumieją, jeśli widzą pokaz techniki lub ustawienia na boisku. Demonstruj osobiście lub wykorzystuj liderów grupy.
  • Planuj ćwiczenia wizualnie: Kolorowe stożki, markerki i bramki mogą pomóc w lepszym zrozumieniu przestrzeni i zadań na boisku.
Zwiększanie świadomości
  • Rozwijaj samodzielność: Zacznij podkreślać znaczenie odpowiedzialności na boisku, np. „Pamiętaj, że twoja pozycja pomaga koledze przy piłce.”
  • Zadawaj pytania: Zachęcaj dzieci do samodzielnego analizowania, np. „Dlaczego wybrałeś to podanie?” lub „Gdzie mogłeś zagrać lepiej?”
Struktura i rutyna
  • Stałość z elastycznością: Żaki dobrze funkcjonują w przewidywalnym planie treningu, ale są bardziej otwarte na nowe elementy niż Skrzaty. Zachowaj ramy, ale dodaj elementy taktyczne i techniczne.
  • Organizacja: Naucz Żaków porządkowania swojego sprzętu w wyznaczonym miejscu oraz szybkiego reagowania na polecenia związane z porządkowaniem boiska po zajęciach.
Komunikacja z grupą i indywidualna
  • Zespół jako całość: Staraj się angażować całą grupę w rozmowy i dyskusje o treningu, aby uczyć współpracy i wspólnego rozwiązywania problemów.
  • Podejście indywidualne: Każde dziecko rozwija się w swoim tempie – dawaj konkretne, pozytywne wskazówki dostosowane do indywidualnych potrzeb zawodników.
Angażowanie rodziców
  • Rozmowy o rozwoju: Regularnie informuj rodziców o postępach i zachęcaj do wspierania dzieci w ćwiczeniach w domu, np. w formie krótkiej gry 1 na 1 lub ćwiczenia podania.
  • Współpraca: Jeśli rodzice są chętni, włącz ich do pomocy w prostych zadaniach, np. w ustawianiu sprzętu podczas zajęć.
Bezpieczeństwo i empatia
  • Otwarta komunikacja: Zachęcaj Żaków do mówienia o swoich potrzebach, obawach i radościach związanych z treningiem.
  • Wsparcie emocjonalne: Bądź wyrozumiały, jeśli dzieci mają słabszy dzień, i dostosuj intensywność treningu do ich nastroju.

Komunikacja z Żakami to kluczowy element, który buduje nie tylko ich rozwój piłkarski, ale także ich zaangażowanie i miłość do sportu.

Struktura jednostki treningowej

Każda jednostka treningowa powinna zachować odpowiednią strukturę. Nadal rozwijamy tematy treningu nabyte w Skrzatach (drybling, prowadzenie piłki, kontrola piłki). Pracujemy nad nimi równie mocno jak nad nowymi tematami.

Nowe tematy w atakowaniu

  • zdobywanie przestrzeni (A)
  • wsparcie (A)
  • tworzenie linii podania (A)
  • przyjęcie piłki (A)
  • podanie piłki (A)

Nowe tematy w bronieniu

  • powstrzymanie (B)
  • odbiór piłki (B)
  • pressing (B)
20 minut

1 na 1 lub Gra w przeprowadzanie piłki

Gra w przeprowadzanie piłki - 4 zawodników i wytyczone boisko liniami sali lub stożkami. Po jednej stronie boiska dwóch zawodników i piłka, po drugiej zawodnik czekający na piłkę, w środku obrońca. Zadaniem zawodnika z piłką jest podanie lub przprowadzenie piłki na drugą stronę. Zadaniem obrońcy jest przejęcie piłki i przegranie do jednego z neutralnych (wtedy wychodzi z obrony).
10 minut

Technika - prowadzenie piłki

Nauka techniki prowadzenia piłki poprzez wykonywanie ćwiczeń indywidualnych, w parach lub w trójkach. Można też zastosować ball mastery w połączeniu z prowadzeniem piłki.

10-20 minut

Gra 2 na 2

Przy większym obłożeniu na treningu można zagrać nawet 3 na 3. Ważne aby na każdym treningu poszukać trochę gry w małym zestawieniu aby zwiększyć ilość kontaktów z piłką zawodników.
10-15 minut

Technika - podania krótkie i długie

Nauka poprzez wykonywanie ćwiczeń podawania piłki w parach lub w trójkach.

Pozostałą część treningu możemy wykorzystać na grę. W dużej grze (4na4 lub 5na5) nauczamy tworzenia dużego boiska w fazie ataku, asekuracji w fazie obrony. Można też zamiast dużej gry wrócić do gier 1na1 lub 2na2