Charakterystyka Skrzata

Unifikacja: U6 i U7

Wiek: 5-6 lat

Organizacja gry: 4×4 bez bramkarzy

Skrzaty kochają ruch i zabawę, tak naprawdę interesuje je tylko to. Cechują je również duży egocentryzm i ciekawość. Potrzebują dużego wsparcia psychicznego i emocjonalnego. Wzorują się̨ na trenerze. Szybko się męczą, a zarazem szybko wypoczywają.

Na tym etapie najważniejsza jest zabawa i oswajanie dziecka z piłką. Należy wykorzystać zamiłowanie Skrzatów do ruchu i kształtować wszechstronny rozwój motoryczny. Dzieci w tym wieku łatwo się zniechęcają i poddają dlatego najważniejszym aspektem pracy ze skrzatami jest utrzymanie pasji do piłki. Pomimo tego Skrzaty są w genialnym wieku do wzmacniania ich podstawowych umiejętności technicznych. Nawyki i automatyzmy budowane na tym etapie są bardzo solidnym fundamentem w kolejnych etapach rozwoju zawodnika. Mając tą świadomość dbamy o detale i koncentrujemy się na ułożeniu całego ciała, pracy rąk i nóg, układaniu stopy, itd.

 

Treningi Skrzatów to:
  • forma zabawowa,

  • współzawodnictwo,

  • małe gry (max. 2na2),

  • prowadzenie piłki, drybling, strzał (który tak naprawdę jest treningiem podania)

 

Pomimo wytycznych PZPN aby główną formą nauczania była forma zabawowa to w MTS Rybnik, staramy się zdominować treningi małą grą (1×1 lub 2×2) oraz nauczaniem poszczególnych elementów techniki: prowadzenie piłki, przyjęcie piłki, odejście, drybling, podanie. Formę zabawową warto utrzymywać jako dodatkowy atrybut który implementujemy kiedy Skrzaty mają gorszy dzień lub słabsze momenty. Jeżeli grupa lubi zdobywać i ulepszać nowe umiejętności korzystając z ćwiczeń w formie ścisłej – będzie to najlepiej wykorzystany czas na tym etapie rozwoju trenowania piłki nożnej. Skrzaty robiąc postępy techniczne i utrzymując odpowiednią radość ze współpracy z Trenerem nie nudzą się aż tak bardzo i łatwo podtrzymują pasję do piłki.

 

Skrzatów nauczamy:
  • prowadzenia piłki,

  • balansu ciała

  • odejścia z piłką (ponieważ mają one nawyk zamrażania się przy dobiegającym przeciwniku).

Dla uatrakcyjnienia treningu można również nauczać łatwiejszych dryblingów. Podstawą treningu musi być jednak jak największa ilość gier 1na1 oraz 2na2, ponieważ pozwalają one najefektywniej utrzymywać u Skrzatów radość z treningu oraz wypychają bardziej początkujących zawodników do odważnej gry i dryblowania.

Rola Trenera

Przede wszystkim najważniejsze w pracy ze Skrzatami jest zaakceptowanie faktu, że Trener nie pełni w trakcie zajęć roli opiekuna dziecka. Jego głównym zadaniem jest utrzymanie intensywności oraz formy zajęć piłkarskich. W momentach gdy zaczyna on pełnić rolę opiekuna dla jednego z dzieci, grupa mocno na tym ucierpi. Skrzaty szybko tracą koncentrację, może dojść do konfliktów i utraty zainteresowania treningiem przez kilku zawodników. Jeżeli któreś z dzieci potrzebuje dodatkowego wsparcia osoby dorosłej Trener powinien poinformować o tym rodzica i poprosić o współpracę w trakcie treningu.

Trenera wymaga od Skrzatów
  • wzajemnego szacunku,

  • uważności w momentach kiedy Trener mówi (momenty te nie powinny trwać dłużej niż minuta),

  • aby utrzymywały bidony, bluzy i dodatkowy osprzęt w jednym miejscu (najlepiej wbić flagę),

  • aby przykładały się do wykonywania ćwiczeń,

  • aby pomagały sprzątać sprzęt.

Trenera wprowadza u Skrzatów

Trener może zalecać Skrzatom lecz nigdy nie wolno tego od nich oczekiwać czy wymagać:

  • aby ustawiały się na pozycjach, szeroko w fazie atakowania i kompaktowo w fazie bronienia,

  • aby sobie podawały i wzajemnie pomagały na boisku,

  • aby często brały grę na siebie, ryzykowały i nie wykopywały piłki (nawet grając z silniejszymi),

Obowiązki Trenera
  • Trener pojawia się na treningu co najmniej 15min. przed zajęciami aby ustawić co najmniej dwa boiska z małych bramek i przygotować ćwiczenia,

  • Trener przygotowuje Plan jednostki treningowej (zgodnie z szablonem oraz wytycznymi zawartymi w tym dokumencie) na każdy tydzień i przesyła go do koordynatora akademii,

  • Trener sprawdza i zapisuje obecność na zajęciach,

  • Trener raz w miesiącu przeprowadza Test Skrzata zgodnie z szablonem PTU,

  • Trener raz w miesiącu przygotowuje wynik testu oraz frekwencję na treningach i drukuje opis dla rodziców. Omawia cele, postępy i odpowiada na pytania rodziców. Warto też podpowiedzieć co trenować w domu.

Komunikacja ze Skrzatami w kontekście treningu piłkarskiego wymaga specyficznego podejścia, które uwzględnia ich wiek i rozwój. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc:

Prostota i jasność
  • Używaj prostego języka: Unikaj skomplikowanych terminów i technicznego żargonu. Zamiast tego, używaj prostych, zrozumiałych słów.

  • Krótkie polecenia: Dzieci w tym wieku mają krótszą uwagę, więc ogranicz instrukcje do jednego lub dwóch zdań.

Pozytywne podejście
  • Chwal często: Dzieci potrzebują dużo pozytywnego wzmocnienia. Chwal je za wysiłek i starania, a nie tylko za wynik.

  • Unikaj krytyki: Zamiast wskazywać, co zrobili źle, skup się na tym, co mogą zrobić lepiej. Na przykład: „Spróbujmy kopnąć piłkę trochę mocniej następnym razem.”

Zabawa i angażowanie
  • Bądź zabawny: Trening powinien być zabawą. Wprowadzaj elementy gry i zabawy do ćwiczeń, aby utrzymać zainteresowanie dzieci.

  • Historie i metafory: Dzieci w tym wieku uwielbiają historie. Używaj metafor, aby wyjaśnić koncepcje, np. „Kopnij piłkę jak super bohater” czy „Bądź szybki jak gepard”.

Wizualizacje i demonstracje
  • Pokazuj zamiast mówić: Dzieci uczą się lepiej przez obserwację. Pokazuj, jak wykonać dane ćwiczenie lub technikę.

  • Kolorowe rekwizyty: Używaj kolorowych stożków, markerów i innych wizualnych pomocy, aby zwrócić ich uwagę.

Indywidualne podejście
  • Znajdź czas na indywidualne wskazówki: Staraj się dawać każdemu dziecku indywidualne wskazówki i pochwały.

  • Rozumienie różnic: Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Niektóre mogą potrzebować więcej czasu na zrozumienie i opanowanie pewnych umiejętności.

Struktura i rutyna
  • Stała struktura treningu: Dzieci w tym wieku lepiej funkcjonują w przewidywalnym środowisku. Zachowaj stałą strukturę treningów, ale bądź elastyczny w razie potrzeby. Zorganizuj miejsca na sprzęt (może być maszt lub umownie zawsze w okolicy worka z piłkami). Tam Skrzaty umieszczają bidony z piciem, czapeczki i odzież.

    Powitaj Skrzaty na każdym treningu pytając o samopoczucie i jak podchodzą do trenowania dodatkowego w domu.

    Zamykając trening, podziękuj za wysiłek i zadaj kilka pytań o trening (co robiliśmy, czego się nauczyliśmy, jak wychodziło, czy się podobało). Ważne jest również zadanie Skrzatom zadań związanych ze sprzątaniem sprzętu po treningu.

  • Krótki czas trwania ćwiczeń: Dziel trening na krótkie segmenty (5-10 minut), aby utrzymać ich zainteresowanie.

Angażowanie rodziców
  • Komunikacja z rodzicami: Informuj rodziców o postępach ich dzieci i dawaj im wskazówki, jak mogą wspierać rozwój piłkarski dziecka w domu.

  • Wspólne cele: Zachęcaj rodziców do uczestnictwa w pomocy jeżeli grupa dzieci jest większa a rodzice lubią ruch i grę.

Bezpieczeństwo i empatia
  • Bezpieczne środowisko: Upewnij się, że treningi odbywają się w bezpiecznym miejscu i że dzieci czują się bezpieczne. Zapytaj czasami Skrzaty czy nic ich nie niepokoi.

  • Słuchaj i reaguj: Bądź wrażliwy na potrzeby i nastroje dzieci. Jeśli któreś z nich jest zmęczone, zniechęcone lub zestresowane, reaguj odpowiednio.

Pamiętaj, że na tym etapie najważniejsze jest, aby dzieci czerpały radość z gry i budowały pozytywne doświadczenia związane z piłką nożną. To pomoże im rozwijać pasję do sportu na przyszłość.

Regularna Komunikacja
  • Informuj na bieżąco: Ustal kanały komunikacji (grupa na platformie komunikacyjnej) i informuj rodziców o planach treningowych, nadchodzących wydarzeniach i postępach ich dzieci. Omawiaj cele, postępy i odpowiadaj na pytania rodziców.

 

Przejrzystość i otwartość
  • Jasne zasady: Przedstaw zasady i oczekiwania dotyczące treningów, obecności, zaangażowania i roli rodziców.

  • Otwarta linia komunikacji: Bądź dostępny dla rodziców, aby mogli łatwo zadawać pytania i dzielić się uwagami.

 

Pozytywne wzmocnienie
  • Chwal dzieci: Informuj rodziców o sukcesach i postępach ich dzieci, zarówno dużych, jak i małych.

  • Pozytywne podejście: Skup się na pozytywnych aspektach i dawaj konstruktywne sugestie, jak mogą wspierać swoje dzieci.

 

Wspólne cele i współpraca
  • Angażowanie rodziców: Zachęcaj rodziców do uczestnictwa w treningach, np. pomagając przy organizacji wydarzeń, transportu czy wsparciu na miejscu.

  • Cele: Przedstaw cele drużynowe i indywidualne dla dzieci, aby rodzice mogli lepiej zrozumieć, co starasz się osiągnąć. Pomóż rodzicom zrozumieć, że na tym etapie edukacji nie wymagamy od Skrzatów odpowiedniego pozycjonowania się czy regularnego zamykania akcji. Poproś ich o nie narzucanie presji na dziecko.

 

Edukacja rodziców
  • Informacje o rozwoju dzieci: Informuj rodziców o etapach rozwoju fizycznego i emocjonalnego dzieci, aby mogli lepiej zrozumieć, czego można oczekiwać na tym etapie.

  • Wskazówki i porady: Dawaj rodzicom konkretne wskazówki, jak mogą wspierać swoje dzieci poza treningami, np. proste ćwiczenia do wykonania w domu.

 

Feedback i ewaluacja
  • Regularne opinie: Proś rodziców o opinie na temat treningów i organizacji. Możesz to zrobić poprzez ankiety lub bezpośrednie rozmowy.

  • Ewaluacja postępów: Informuj rodziców o postępach dzieci i wspólnie ustalaj cele na przyszłość.

 

Dobre relacje z rodzicami opierają się na wzajemnym szacunku, otwartości i wspólnym dążeniu do wspierania rozwoju dzieci. Regularna i przejrzysta komunikacja jest kluczowa, aby osiągnąć sukces na tym polu.

Struktura jednostki treningowej

Każda jednostka treningowa powinna zachować odpowiednią strukturę. Skrzaty szybko się nudzą, dlatego przeplatanie nauczania techniki oraz gier to idealne rozwiązanie. Jeżeli grupa jest duża lub mamy ograniczoną przestrzeń można podzielić Skrzaty na dwie mniejsze grupki i na przemian z jedną grupą trenować technikę pozostawiając drugiej grupie możliwość gry 2 na 2.

10-20 minut

Gra 1 na 1

Na dużym boisku możemy zbudować Skrzatom bramki ze stożków przez które mają przebiegać z piłką aby zdobyć punkt. Po przebiegnięciu przez bramkę przeciwnika zostawiają piłkę i wracają do obrony - wtedy przeciwnik wykonuje swoją akcję. Po przejęciu piłki zmiana atakującego. Na sali gimnastycznej Skrzaty mogą grać 1x1 w poprzek sali od linii do linii (nie trzeba wtedy ustawiać bramek).


Gra 1x1 to najważniejszy element stosowany w nauczaniu Skrzatów. Pozwala na bardzo dużą ilość kontaktów z piłką jednocześnie motywując do gry obronnej. Pozwala też Skrzatom wyrobić nawyk dryblingu, odpowiednich reakcji na zbliżającego się obrońcę. Dzięki grze 1x1 w treningu Skrzaty odważniej grają w meczach o większej liczebności zawodników.
10-20 minut

Technika - prowadzenie piłki

Wyścigi rzędów lub nauka techniki. Można też zastosować jedno i drugie albo co drugi trening jedno.

Wyścigi rzędów . Ważna jest intensywność i częstotliwość powtórzeń. Jeżeli mamy więcej zawodników to ustawiamy 3 lub nawet 4 krótsze slalomy żeby unikać stania w kolejce.

Nauka techniki prowadzenia piłki poprzez wykonywanie zadań ze strony Prowadzenie Piłki. Wybieramy kilka zadań technicznych i wykonujemy każde po około minutę.

10 minut

Gra 2 na 2

Przy większym obłożeniu Skrzatów na treningu można zagrać nawet 3 na 3
10 minut

Technika - kontrola piłki

Popularne ball mastery. Inspiracje na stronie Kontrola Piłki.

Pozostałą część treningu możemy wykorzystać na grę. W dużej grze (4na4 lub 5na5) nauczamy Skrzaty aby nie podbiegały do partnera z piłką w fazie ataku, przy otwieraniu piłki aby dwoje ustawiło się szeroko tworząc tzw. „duże boisko”. Można też zamiast dużej gry wrócić do gier 1na1 lub 2na2