Dobre zasady
-
Atak ciałem w przeciwnika – używaj go w dwóch sytuacjach:
– w momencie kiedy jesteś obok niego. Nigdy nie atakuj rywala który jest przed tobą. Jeżeli jesteś przed rywalem i zastawiasz mu drogę to najlepiej przyjmij pozycję obronną.
– w walce o pozycję. Zawsze warto powalczyć o to żeby być bliżej piłki jeszcze kiedy ona zmierza w naszym kierunku. -
Dominuj! Jeżeli Ty i rywal dobiegacie do piłki to użyj ciała żeby zasłonić mu przestrzeń. Ty pierwszy włóż nogę przed niego, zrób to samo z ręką lub nawet uderz go barkiem. Jeżeli zdążysz to wrzuć całe ciało przed niego i daj biodra w tył żeby odsunąć go od piłki. To bardzo ważne w piłce nożnej – dominuj, bądź pierwszy. Pamiętaj też, że jest to w 100% zgodne z przepisami, dopóki nie zaczniesz szarpać lub uderzać rywala nadużywając ciała – masz prawo walczyć o pozycję ciałem.
Pokaż przeciwnikowi, że nie odpuścisz, że o każdą pozycję będziesz się szarpał i każdą piłkę będziesz przed nim chronił. Dominuj! -
Piłkę najczęściej chronimy ciałem na bokach boiska, pozwala nam to grać na czas i dać kolegom szansę na zbudowanie linii podania. Unikaj chronienia piłki ciałem w pobliżu własnej bramki (lepiej uciec z piłką do boku lub nawet wybić) oraz podczas ataku w równowadze i przewadze (wtedy lepiej ryzykować drybling lub strzał niż czekać aż wróci więcej obrony rywala).
Kontrola rywala
-
Jeżeli rywal jest bardzo blisko Ciebie – zanim otrzymasz piłkę pamiętaj aby go kontrolować. Aby to zrobić zastaw swoją pozycję ciałem, nisko na nogach, odepchnij go biodrami i przede wszystkim kontroluj go rękami, chwyć go za koszulkę lub połóż rękę na jego klatce. Dzięki temu będziesz wyczuwał gdzie on się porusza, będziesz gotowy na jego atak z lewej lub prawej jeszcze zanim on go wykona.
-
Obserwuj boisko cały czas, zerkaj co dwie sekundy i upewniaj się gdzie są koledzy a gdzie rywale. Zanim otrzymasz piłkę musisz wiedzieć cztery rzeczy:
– gdzie jako drużyna mamy przewagę liczbową na boisku (na ich połowie czy na naszej, po lewej czy po prawej stronie)
– gdzie w pobliżu masz wolną strefę w którą możesz pobiec
– gdzie masz linię podania do kolegi
– jak daleko jest rywal